На Церере знайшли сліди органічних речовин

Public Domain

Вчені виявили на Церере, найближчої до Сонця карликовій планеті, сліди органічних сполук. Зокрема, на її поверхні можуть бути присутніми земні бітуми : Асфальт і Керита. Робота дослідників опублікована в журналі Science.

Останнім часом дослідники знаходять все більше слідів органічних сполук в Сонячній системі. Їх вдалося виявити на таких великих об'єктах, як Марс , Титан , Седна , Енцелад і Плутон , Крім того, вони зустрічаються астероїдах і кометах, наприклад на комету Чурюмова-Герасименко. Органічні речовини і сполуки, які пов'язують з продуктами життєдіяльності організмів, грають важливу роль в космічних дослідженнях. Вони можуть вказати на придатність планет і інших об'єктів для існування примітивного життя, а також допомогти пояснити, як життя виникло на Землі.
Автори нової роботи виявили сліди органічних речовин на Церере, найбільшому об'єкті в поясі астероїдів між Марсом і Юпітером. У своїй роботі вони спиралися на дані спектрального аналізу, проведеного космічним апаратом Dawn. Дослідники помітили, що деякі особливості спектрів поглинання , Які були отримані в ході спостережень, характерні для метильних (СН3) і метиленових (СН2) функціональних груп, типових для аліфатичних з'єднань . Найбільша подібність спостерігалося з спектрами земних бітумів, зокрема асфальтітамі і Керита .
Присутність органічних речовин було помічено в районі кратера Ернутет, зокрема на дні, а також на північно-західному і південному краї. Крім того, схожі сполуки виявилися в кратері Інамахарі, який віддалений від Ернутета на 400 кілометрів. Дослідники говорять про те, що органічні речовини могли потрапити на Цереру двома способами. За однією з версій, вони були принесені іншими небесними тілами - кометами або метеоритами, а по інший, вони є результатів внутрішніх геологічних процесів на карликовій планеті. Проте, автори роботи схиляються до другої гіпотези, так як невідомо, витримали б органічні сполуки високі температури, що виникають при зіткненнях космічних об'єктів.
«Одночасне присутність на Церере багатих аміаком гідратованих мінералів, водяного льоду, карбонатів, солей і органіки вказує на складні хімічні процеси на планеті, які могли створювати сприятливі умови для пребіотичної еволюції», - пишуть у статті вчені. Проте, їм тільки належить вивчити, які процеси на Церере можуть призводити до утворення органічних речовин.
Завдяки зонду Dawn дослідники за останні кілька років отримали багато нових відомостей про Церере. вони склали гравітаційну карту карликової планети, і отримали детальні знімки її поверхні, на яких були помічені загадкові білі плями, надалі вони виявилися сіллю . Крім того, вчені знайшли на Церере «Холодні пастки» , Ймовірно придатні для утримання водяного льоду протягом довгого часу, самі поклади водяного льоду і крижаний вулкан .
Христина Уласович